Annons



Matbloggar - stort fenomen som hänger på mattrenden

Det lagades mat i TV även på 1980- och 1990-talet, men antalet TV-kockar respektive antalet TV-program som fokuserar helt eller delvis på mat har fullständigt exploderat under det senaste decenniet. Samtidigt har gemene man också fått ett större matintresse. Mat är inte längre bara föda för energi, utan lika mycket en upplevelse. Man är inte längre konstig om man provar på kök från hela världen och går på jakt efter den ena mer exotiska råvaran efter den andra.

Trenden med mat är givetvis tydlig även på nätet, och den är som tydligast i bloggosfären. Det går väl inte att beräkna exakt hur många matbloggar det finns – och en del är väl inte särskilt aktiva – men det är nog ingen överdrift att påstå att det säkerligen finns över 100 000 bloggar som framför allt handlar om mat. Hur fungerar då en typisk matblogg och vad kan man förvänta sig att ta del av när man navigerar in på en sådan?

Recept, bilder och krönikor

Mat är föda både för munnen och för ögonen. Det gör att matbloggar ofta är fulla av bilder, både av enskilda råvaror och av färdiga rätter. Ambitiösa matbloggare bjuder på presentationer av hela matlagningsprocessen, från bilder av ingredienserna till bilder av de färdiga anrättningarna. Självklart finns också själva receptet inbakat i bloggposten så att läsaren själv kan prova på anrättningen ifråga. Ledordet är inspiration! Få typer av bloggar är så inspirerande som matbloggar.

Många matbloggare, särskilt de professionella, publicerar också krönikor av olika slag. Det kan handla om reseberättelser i matlagningens tecken, sammanställningar av produktnyheter, trendspaningar och liknande. Många som tycker om att laga (och äta!) god mat, intresserar sig också för kulturen kring mat och matlagning och formulerar träffsäkra och intressanta texter som för de mesta är mycket givande för läsarna. Mattrenden är het och matbloggarna är ännu hetare!

sidebar2 a
sidebar2 b